apo nak dikato

Di Celah Kesibukan…

Posted on: Julai 6, 2010

Assalamualaikum, rasanya dah beberapa kali juga saya menulis segmen “Di Celah Kesibukan” sepanjang saya berkecimpung dalam dunia blogging. Sejujurnya, kehidupan saya sedikit terganggu dengan perubahan suasana di sekeliling saya, memandangkan saya sudah melangkah setapak lagi dalam fasa kehidupan saya.  Mohon didoakan supaya saya mampu untuk istiqamah dalam beramal dan menyebarkan risalah kebenaran – demi mencari keredhaan-Nya.

Semenjak tempoh sebulan saya mula bekerja ini, kehidupan saya menjadi agak terganggu. Namun Alhamdulillah saya berupaya menyesuaikan diri dengan suasana kerja yang serba mencabar ini. Tidak dinafikan, banyak masalah dan dugaan yang timbul. Jadual hidup seharian juga sudah tidak seperti dahulu lagi. Ada kalanya, saya duduk termenung mengenangkan dugaan yang saya hadapi ini. Hampir-hampir saya mengalirkan air mata dek kesukaran yang saya hadapi. Ditambah lagi dengan bebanan kerja yang berat serta waktu bekerja yang tidak menentu (dan bukannya seperti pekerjaan “office hour”), semua ini menyebabkan saya hampir-hampir berputus asa.

Namun Alhamdulillah, Allah masih memberikan kekuatan kepada saya untuk meneruskan kehidupan saya dalam ‘dunia’ baru ini. Dengan izin-Nya juga saya masih mampu bertahan hingga ke saat ini. Dan mudah-mudahan saya mampu melalui kehidupan sebegini sehingga ke peringkat seterusnya.

Penulisan kali ini bukanlah medan untuk merungut dan menulis tentang apa yang saya lalui sehari-hari secara mendalam. Sebaliknya sekadar cetusan rasa bagi meredakan ketegangan yang sedang saya hadapi. Alhamdulillah, saya memperoleh sokongan dan bimbingan yang baik daripada bos dan juga rakan sekerja. Sedikit-sebanyak saya mampu menyesuaikan diri saya setelah menerima nasihat dan bimbingan mereka – yang adakalanya dihidangkan bersama kata-kata sindiran pedas dan juga amarah. Semua ini menjadikan saya lebih tabah dan berhati-hati supaya tidak melakukan kesilapan yang membahayakan ‘pelanggan’.

Blog

Maafkan saya kerana saya sudah tidak lagi mampu untuk menyumbang penulisan dalam blog ini sekerap dahulu. Walau bagaimanapun, insya Allah saya akan cuba meluangkan sedikit masa untuk ‘mengimarahkan’ blog ini. Mudah-mudahan blog ini mampu memberikan manfaat kepada pembaca, serta menjadi sebahagian daripada medium dalam menyebarkan fikrah Islam demi kebaikan bersama – termasuklah kepada tuan empunya jari-jemari yang sedang ligat menaip ini. Moga-moga usaha saya yang tak seberapa ini dikira sebagai amal kebajikan serta diberkati Allah swt. Tiadalah saya menulis melainkan untuk mencari keredhaan-Nya.

Rejab, Syaaban, dan Ramadhan

Rejab sudah menghampiri penghujungnya. Kemudian akan disusuli oleh Syabaan – sebelum Ramadhan yang dirindui kembali menjenguk kita semua. Marilah kita bersama-sama mempersiapkan diri kita untuk menggiatkan lagi amal kita serta berusaha meningkatkan prestasi kita bersempena dengan Ramadhan yang semakin hampir. Bukanlah maksud saya untuk mengatakan bahawa kita mesti meningkatkan kegiatan-kegiatan kerohanian hanya pada bulan-bulan tertentu. Sebaliknya saya berharap agar kita semua menjadikan kehadiran Ramadhan kelak sebagai batu loncatan dalam memperbaik keimanan kita serta amal kita semua. Mudah-mudahan melalu madrasah Ramadhan yang bakal tiba ini menjadi pendorong untuk kita lebih giat dalam mengerah seluruh upaya kita dalam mencari redha-Nya.

Sesungguhnya tidak cukup sekadar berusaha untuk diri kita semata-mata. Janganlah kita abaikan insan di sekeliling kita. Jangan pula kita lupakan masyarakat di sekeliling kita. Jangan sesekali kita alpa terhadap nasib yang sedang melanda umat pada hari ini. Jangan pernah kita lupa akan penderitaan yang dilalui sepanjang ketiadaan “perisai” yang melindungi umat daripada ancaman dan penindasan.

Janganlah disebabkan sihir World Cup yang melalaikan, terus menyebabkan kita terlupa akan penderitaan yang sedang dialami oleh saudara kita di Gaza. Jangan kita lupa pada sikap pengecut angkatan tentera Muslimin yang enggan mengambil sebarang tindakan terhadap kezaliman yang dilakukan oleh rejim Zionis terhadap masyarakat Palestin khasnya di Gaza. Ingatlah pada tentera Turki yang langsung tidak mengambil sebarang tindakan terhadap tentera Zionis yang sewenang-wenangnya menyerang Flotilla yang menggunakan kapal Turki. Sebaliknya mereka bertindak tegas terhadap puak Kurdish yang majoritinya merupakan umat Islam. Inilah salah satu daripada contoh perpecahan yang sedang melanda umat Islam. Rasanya tidak perlulah saya mengulas lebih lanjut kerana kita semua sudah sedia maklum akan penderitaan yang sedang melanda umat Islam di Iraq, Afghanistan dan di beberapa tempat lain.

Persoalannya, sampai bila?

Sama-samalah kita memuhasabah diri kita. Mudah-mudahan coretan saya yang tak seberapa ini mampu mengetuk pintu hati kalian untuk berhenti seketika dan memikirkannya. Segalanya bermula dengan diri kita sendiri. Ingatlah pada mafhum ayat 11 surah ar-Ra’du. Hayatilah asbabun nuzul dan juga pengajaran daripadanya.

Semua ini akan hanya menjadi tidak lebih daripada sekadar retorik sekiranya tiada tindakan susulan diambil. Bangkitlah wahai saudaraku! Laksanakan kewajipan kita terhadap Islam. Mungkin ada yang berbeza dari segi pendekatan, namun tidak bererti kita perlu berpatah arang serta memilih haluan masing-masing. Masih ada ruang untuk dialog dan penambahbaikan. Masih ada kesempatan untuk persefahaman serta percambahan idea. Janganlah kita membina tembok penghalang hanya kerana perbezaan pendapat.

Semoga Allah membuka pintu hati kita serta mengurniakan hidayah kepada kita semua, terutamanya kepada diri saya sendiri.

Ameen.


Em, setakat ini sahaja dahulu buat masa ini. Saya tak pasti bila lagi saya akan berkesempatan untuk menulis. Maka dengan itu saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan kepada seluruh kaum Muslimin “selamat menghayati madrasah Ramadhan” dan semoga Ramadhan kali ini menjadi titik tolak kepada perubahan dalam diri kita dan dalam umat keseluruhannya… Insya Allah.

Ameen, Ya Allah…

Wassalam…


4 Respons to "Di Celah Kesibukan…"

salam ya akhi ghazi..
apa khbar? moga sihat di bwh rhmatNyA..
enta bertugas di k.pilah ke? haritu ana ada ke sana..melawat saudara,ternampak sorang Dr. muka mcm enta la…:)
nak tegur…laju sgt jalan nya…

salam, akhi… hm… pelanduk dua serupa agaknya. hehe, ana gurau je. Kemungkinan besar si fulan tu memang ana. Apa khabar saudara enta? semoga sembuh cepat… ameen.

Jazakallahu khair atas doa… semoga urusan enta dipermudahkan Allah dan diberkati. Ameen… Insya Allah panjang umur bertemulah kita… =)

hehe…
dah kluar dah sedara ana tu..Alhamdulillah,,
seblum pulang..ada jg usaha crik Dr. muka mcm enta tu..hilang pulak..
mungkin dah balik agaknye…ana brmnlog..:)

Maaf akhi sebab lambat reply… Takpe, insya Allah panjang umur bertemulah kita… =)

Tinggalkan Jawapan

Calendar

Julai 2010
F S S M T W T
« Jun   Aug »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Archive

Sudahkah anda membaca al-Quran pada hari ini?

Bilakah kali terakhir kita membaca al-Quran?

Truth About Democracy – Click to Read the Article

Democracy is not compatible with Islam

Truth About Democracy

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 12 other followers

Sikap Kita Terhadap Sesama Daie

Sikap Hizbut Tahrir sendiri terhadap gerakan-gerakan Islam lainnya setidaknya tercermin dari pernyataan Amin Nayaf , salah seorang tokoh Hizbut Tahrir –ketika beliau memberikan jawaban atas tuduhan terhadap beliau yang telah menyebarkan pemikiran Mu’tazilah: “Janganlah kalian mencoba untuk mencari permusuhan atau mengarah pada permusuhan terhadap gerakan-gerakan Islam lainnya. Kita harus waspada terhadap pihak-pihak yang mencoba untuk memecah-belah gerakan-gerakan Islam. Kepada merekalah seharusnya serangan itu dilancarkan.

Persoalan tentang Baiah al-Inah

Blog Stats

  • 107,623 visits

Top Rated

Reminder to All Muslims around the World

“Say: If it be that your fathers, your sons, your brothers, your mates, or your kindred; the wealth that ye have gained; the commerce in which ye fear a decline: or the dwellings in which ye delight – are dearer to you than Allah, or His Messenger, or the striving in His cause;- then wait until Allah brings about His decision (ie. Torment): and Allah guides not the rebellious.” [TMQ Surah At-Tawbah: 24]
