apo nak dikato

Ayuh, Berdiri!

Posted on: April 29, 2009

angkat-raya23

Ayuh, Berdiri!

Pejuang muda,

Kau adalah intan baiduri

Di celah-celah percikan api

Berselerakan di tungku si tukang besi

Andai kau di meja jauhari

Tentu kau disayang tak terperi

 

Namun mutu penentu sari
…bila tak hancur dicincang tukul
…bila tak lebur diganyang api
Gagah mu akan dirangkul
Tekad mu akan dipuji

 

Hitam bertahun di tungku besi
Di mahkota jua seri mu menanti

 

Pejuang muda,
Ayuh, BERDIRI!
Julang gagah tekad mu tinggi!
Sampai jam di dinding usia mu berhenti

 

Namun detik amal mu tidak kan mati
Selama bumi masih berdinginkan bulan, berpanaskan mentari.


Fikrul Mustanir
Maharani
28 April 2009

4 Respons to "Ayuh, Berdiri!"

hebat betul enta bersajak.
ana rasa ana kena sampaikan sajak2 enta ni semasa ceramah enta,
kalau bung karno boleh bangkitkan pemuda,
ana rasa enta orang tua pun leh bangkit dengan sajak enta ni.

Salam,

Syukur kpd Allah yang memberi ilham kepada ana untuk mengungkap suara perjuangan yang bersarang di hati ana kepada bait-bait puisi pembangkit semangat.

Semoga ia boleh dimanfaatkan oleh kita semua dalam dakwah membangkitkan Umat.

Juga semoga ia mampu memberi sedikt saham kepada ana dalam merintis perjuangan menegakkan yang Hak di Malaysia ini. Mudah2an diterima Allah sebagai amal soleh untuk kita semua.

Wasalam.

Betul, betul… Saya setuju. Puisi akan memberikan kesan yang lebih dramatik serta menyentuh jiwa apabila dideklamasikan (ada ke perkataan ni? Maaflah, dah lama tak belajar Bahasa secara formal…aduhai…hehe).

Lebih-lebih lagi kalau FM yang deklamasikan. Kami pernah berbual melalui telefon beberapa kali tak lama dahulu. Ternyata dengan tone suara FM, pasti puisi tersebut berupaya menyentuh jiwa yang mendengarnya sekaligus membakar semangat perjuangan… Menarik, ini merupakan salah satu uslub yang berkesan dalam berdakwah, pada hemat saya…

Wallahu’alam…

Salam,

Hehehe…pandai la anta Ghazi. Yang anta dengar itu hanya suara dalam talian mana kan sama suara ana yang ORI. Dalam kes ini yang dalam talian tu lebih elok dari yang ORI! :)

Bab deklamasi ni ana nampak suara Ust Esa lebih sesuai untuk menyentuh emosi.

Wallahu’alam.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Calendar

April 2009
F S S M T W T
« Mar   May »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Archive

Sudahkah anda membaca al-Quran pada hari ini?

Bilakah kali terakhir kita membaca al-Quran?

Truth About Democracy – Click to Read the Article

Democracy is not compatible with Islam

Truth About Democracy

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 12 other followers

Sikap Kita Terhadap Sesama Daie

Sikap Hizbut Tahrir sendiri terhadap gerakan-gerakan Islam lainnya setidaknya tercermin dari pernyataan Amin Nayaf , salah seorang tokoh Hizbut Tahrir –ketika beliau memberikan jawaban atas tuduhan terhadap beliau yang telah menyebarkan pemikiran Mu’tazilah: “Janganlah kalian mencoba untuk mencari permusuhan atau mengarah pada permusuhan terhadap gerakan-gerakan Islam lainnya. Kita harus waspada terhadap pihak-pihak yang mencoba untuk memecah-belah gerakan-gerakan Islam. Kepada merekalah seharusnya serangan itu dilancarkan.

Persoalan tentang Baiah al-Inah

Blog Stats

  • 107,689 visits

Top Rated

Reminder to All Muslims around the World

“Say: If it be that your fathers, your sons, your brothers, your mates, or your kindred; the wealth that ye have gained; the commerce in which ye fear a decline: or the dwellings in which ye delight – are dearer to you than Allah, or His Messenger, or the striving in His cause;- then wait until Allah brings about His decision (ie. Torment): and Allah guides not the rebellious.” [TMQ Surah At-Tawbah: 24]
%d bloggers like this: