apo nak dikato

Nikmat sakit…

Posted on: Jun 2, 2008

Tatkala saya menulis (menaip) post ini, saya berada dalam keadaan yang kurang sihat. Demam selsema, batuk-batuk, lemah badan. Betapa nikmatnya ketika kita sihat, dan betapa nikmatnya bila kita dapat tidur dan rehat. Kalau anda perasan, malam ini saja, sudah beberapa post yang saya taip. Sungguhpun keletihan dan tak sedap badan, namun saya tak dapat nak melelapkan mata. Jadi, daripada berterusan bergolek-golek di atas katil, saya mengambil perluang ini untuk menyampaikan serba sedikit ilmu yang telah saya pelajari selama ini. Disebabkan saya menaip dalam keadaan sebegini, kebarangkalian untuk melakukan kesilapan (baik dari segi kerangka, pengisian mahupun typo error i.e. aspek teknikal) itu agak tinggi berbanding dalam keadaan sihat. Sekiranya ada, maka sudi-sudilah menegur.

Betapa bersyukurnya saya ke hadrat Allah swt kerana mengurniakan saya kesakitan ini. Dengan merasa sakit, kita akan menyedari betapa nikmatnya mempunyai tubuh badan yang sihat dan bertenaga.

Namun ini tak bermakna saya langsung tak mensyukuri sebarang nikmat ketika sihat. Cumanya, dengan sakit dan demam ini, jiwa saya menyedari betapa lemah dan kerdilnya manusia ini.

Manusia ini kerdil, dan mudah lupa. Dengan asbab sakit ini, Allah swt telah mengingatkan saya supaya sentiasa mensyukuri nikmat yang diberikan-Nya selama ini. Alhamdulillah. Mudah-mudahan kita semua mendapat manfaat daripada perkongsian saya yang tak seberapa ini… Amin…

Rasa macam tak larat nak ke kelas pagi nanti. Walau bagaimanapun, saya akan cuba gagahkan diri untuk menghadirinya. Semoga Allah kurniakan kekuatan kepada saya dalam melaksanakan kefarduan yang tertaklif ke atas setiap individu Muslim; iaitu menuntut ilmu. Menuntut ilmu itu kefarduan ke atas setiap Muslim (lelaki dan perempuan). mafhum hadis.

Dan kalau dah tak larat sangat, mungkin saya akan minta bantuan rakan untuk membawa saya ke ACC (rawatan harian) ataupun ke Klinik Kesihatan untuk mendapatkan rawatan. Insya Allah… Kita hanya berusaha, hasilnya Allah yang tentukan… Selebihnya saya berserah sepenuhnya kepada Allah. Sesungguhnya pasti ada hikmah di sebalik kesakitan ini. Allah tidak pernah berlaku zalim kepada hamba-Nya. Maha suci Allah daripada sifat sedemikian.

Tinggalkan Jawapan

Calendar

Jun 2008
F S S M T W T
« May   Jul »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Archive

Sudahkah anda membaca al-Quran pada hari ini?

Bilakah kali terakhir kita membaca al-Quran?

Truth About Democracy – Click to Read the Article

Democracy is not compatible with Islam

Truth About Democracy

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 12 other followers

Sikap Kita Terhadap Sesama Daie

Sikap Hizbut Tahrir sendiri terhadap gerakan-gerakan Islam lainnya setidaknya tercermin dari pernyataan Amin Nayaf , salah seorang tokoh Hizbut Tahrir –ketika beliau memberikan jawaban atas tuduhan terhadap beliau yang telah menyebarkan pemikiran Mu’tazilah: “Janganlah kalian mencoba untuk mencari permusuhan atau mengarah pada permusuhan terhadap gerakan-gerakan Islam lainnya. Kita harus waspada terhadap pihak-pihak yang mencoba untuk memecah-belah gerakan-gerakan Islam. Kepada merekalah seharusnya serangan itu dilancarkan.

Persoalan tentang Baiah al-Inah

Blog Stats

  • 107,623 visits

Top Rated

Reminder to All Muslims around the World

“Say: If it be that your fathers, your sons, your brothers, your mates, or your kindred; the wealth that ye have gained; the commerce in which ye fear a decline: or the dwellings in which ye delight – are dearer to you than Allah, or His Messenger, or the striving in His cause;- then wait until Allah brings about His decision (ie. Torment): and Allah guides not the rebellious.” [TMQ Surah At-Tawbah: 24]
