apo nak dikato

Bai’ah al-Inah

Posted on: September 6, 2008

Tidak lama dahulu, saya ada mengikuti perbincangan mengenai bai’ah al-inah dan pelaksanaannya di Malaysia di sebuah laman portal komuniti. Namun perbincangan tersebut tergendala atas sebab-sebab yang tidak dapat dikenalpasti. Oleh yang demikian, saya berhasrat untuk berkongsi serba-sedikit hukum syarak berkenaan perkara tersebut.

Artikel berikut dipetik daripada laman web Ikatan Intelektual Nusantara (http://ikin1924.tripod.com/inah.htm) yang sudah tidak lagi aktif semenjak 31 Ogos 2003. Semoga Allah memberkati usaha mereka dalam menyampaikan fikrah Islam. Mudah-mudahan Allah menerima perbuatan saya menyebarkan ilmu ini sebagai amal kebajikan… Amin.

Definisi Bai’ al-‘Iinah:

            Yang dikatakan Bai’ul ‘Iinah ialah: bahawa seorang lelaki menjual barang dagangannya kepada orang lain dengan harga yang diketahui dan bayarannya diserahkan kepada penjual setelah tempoh enam bulan, baik dengan pembayaran sekaligus, atau bayaran ansuran yang ditentukan; kemudian si-penjual(asal) membeli barangan tersebut kembali dengan membayar sejumlah wang yang nilainya lebih rendah dari harga jualan asal—sebelum sempurna pembayaran tadi.

            Dan tidak dikatakan ‘Iinah jika penjual asal membeli barangan tadi dari pembeli dengan harga jualan pertama yang ditetapkan oleh penjual tadi, dan tidak pula dengan harga yang lebih tinggi. Begitu juga, jika ketika berlaku pembelian (semula) tadi berlaku pula peningkatan harga (dipasaran) sedangkan si penjual tadi benar-benar memerlukan barangan tersebut, maka boleh saja beliau membelinya semula dari pembeli asal dengan harga seperti harga jualannya kepada pembeli, atau dengan nilai yang lebih tinggi. Ini tidak mengapa kerana tidak ada syubhat (kesamaran) dalam masalah ini.  

Kenapa Di Namakan ‘Iinah:

            Dinamakan demikian dari perkataan ‘Ain (barangan); disebabkan si pembeli berhasil mendapatkan barangan yang diperlukannya yaitu wang.  

Hukumnya:

Terdapat 2 jenis bentuk bagi bai’ul ‘Iinah:

1. Bahawa seseorang membeli dari orang lain suatu barangan dengan harga tertentu secara ansuran, dan si penjual mensyaratkan kepadanya untuk menjual (kembali) barang tersebut kepadanya dengan nilai yang lebih rendah dari harga jualan pertama.

            Bentuk jualbeli ini adalah haram mengikut kesepakatan ulama’—kerana terdapat unsur penipuan; dan unsur riba yang ‘dicelupkan’ seakan-akan ianya jualbeli yang syar’ie.  

2. Bahawa suatu barangan itu dijual dengan harga ansuran, dan setelah barang itu dipegang oleh si pembeli, ia menawarkannya untuk dijual semula dengan imbalan duit, maka si penjual asal membelinya semula dengan harga lebih murah dari harga jualan asal.

Perbezaan antara bentuk pertama dan kedua ialah, adanya syarat yang ditetapkan dalam bentuk pertama, dan tiada syarat dalam bentuk kedua.

            Sesungguhnya para fuqaha’ telah berselisih pendapat pada boleh tidaknya bentuk kedua yang tidak mengandungi apa-apa syarat.

** As-Syaafi’iyah membolehkan bai’ul “iinah dalam bentuk yang kedua.

    Dan mereka berdalil bahawa:

1. Abdullah bin Umar telah membolehkannya.

2. Si pembeli berkuasa untuk menjualkan barang itu semula kepada selain pemilik aslinya baik dengan harga yang lebih rendah atau lebih tinggi; maka boleh saja ia menjualkannya semula kepada orang yang menjual barang tersebut kepadanya.

3. Jumhur ulama’ telah bersepakat terhadap haramnya bai’ul ‘Iinah; antara mereka terdapat sahabah Abdullah bin ‘Abbas dan A’isyah; serta taabi’iin: al-Hasan Al-Basri, Ibnu Siriin, As-Sya’bi, AnNakh’ie, dan Rabii’ah bin Abdurrahman. Dari golongan para imam: AtTsauri, AlAuza’ie, Abu Hanifah, Malik, Ishak bin Rahwiyah dan Ahmad bin Hanbal dan selain mereka.  

Mereka telah berdalil atas keharaman bai’ul ‘Iinah dengan yang berikut:

1. Sabda Rasulullah saw: (( Apabila telah berjualbeli kamu dengan ‘Iinah dan telah (menghitung) kamu ekor-ekor lembu, dan kamu redha dengan pertanian, dan kamu tinggalkan jihad, Allah menguasakan keatas kamu kehinaan, tidak ia mencabutnya darimu hinggalah kamu kembali kepada deen kamu)) Abu Daud.

 

2. Dari al-‘Aaliyah binti Aifa’ bin Syarhil – istri Abi Ishak asSabi’ie—beliau berkata: “Aku telah masuk bersama ibu kepada anaknya Zaid bin Arqam serta istrinya (Zaid) menemui ‘Aisyah; maka berkata ibunya anak Zaid bin Arqam: Sesungguhnya aku telah menjual ghulam (anak) dari Zaid bin Arqam dengan harga lapan ratus dirham kepada al-‘Atha’, kemudian aku beli kembali darinya dengan harga enam ratus dirham. ‘Aisyah berkata kepadanya: ‘Buruk sekali apa yang engkau jual dan beli, sampaikanlah kepada Zaid bin Arqam bahawa Allah telah membatalkan jihadnya bersama Rasulullah saw kecuali jika ia bertaubat” Al-Baihaqi. Yang zahir, ini tidak dapat dianggap sebuah ijtihad dari ‘Aisyah, kerana (masalah ini) tidak membolehkan qiyas kerana jihad tidak boleh dibatalkan dengan ijtihad. Yang demikian kata-katanya ini dibawa (kepada anggapan) bahawa dia mendengarnya dari Rasulullah saw.

 

3. Bahawa bai’ul ‘Iinah ialah jalan menuju riba dan membawanya riba, jadi wajib mengharamkannya berdasarkan sabda Rasulullah saw ((Barangsiapa yang berlegar-legar sekeliling hima (tempat larangan) dikhuatiri akan terjatuh ke dalamnya)). Al-Bukhari.

PERSOALAN DARI KAMI

Sistem Perbankan Malaysia mendakwa menggunakkan aqad muamalah bai’ al-‘inah, beli komputer dari bank dengan syarat jual balik pada bank, ada bank buat jualan harta pejabatnya seperti mesin fotostat dan sebagainya. Jadi nampaknya sistem perbankan ini mengambil bentuk inah yang pertama dalam perbincangan kita di atas.

Kesalahan yang utama yang dilakukan oleh pihak Bank ini ialah;

i) melakukan bai’ inah dengan bersyarat (Diharamkan oleh semua ulama’)

ii) menggunakan Pendapat Syafi’yyah pada inah bentuk pertama, sedangkan ‘inah bentuk kedua sahaja dibenarkan oleh Syafie.

iii) Sebenarnya tidak melakukan penjualan hakiki, penjualan mesin fotostat itu atas kertas dan tak keluar dari pejabat asal, sedangkan Rasulullah saw melarang melakukan penjualan barangan yang tidak di serah terima, kalau binatang ada serah-terima bila keluar dari kandang, kalau rumah diserahkan kuncinya, kalau barangan pejabat dah dipindah dari pejabatnya. Tapi adakah pembeli telah tahu mesin fotostat mana yang dibelinya?

Ketiga-tiga fakta ini membuktikan bahawa sistem perbankan Islam yang amat keliru menerapkan Islam dalam urusan sehariannya…

Kesimpulannya : HELAH RIBA

 

50 Respons to "Bai’ah al-Inah"

salam my brother in islam,

bagus artikel saudara ttp sistem kewangan islam skg sgt menghadapi cabaran pada masa sekarang, selain penjelasan ttg di atas, boleh saudara cadangkan cara penyelesaian selain mengkhabarkan kesalahan yang ada pada sistem bai al inah tersebut..
sekian.

Assalamualaikum, ya akhi.Salam ukhuwwah… Terima kasih kerana sudi mengunjungi laman saya ni. Pertamanya, saya ingin mengetahui apakah pendirian saudara terhadap permasalahan ini? Atau dalam ertikata lain, adakah saudara bersetuju dengan artikel tersebut ataupun tidak… Dan saya juga ingin mengetahui hujah yang saudara bawakan. Selepas itu, insya Allah barulah kita akan teruskan perbincangan selanjutnya. Bukan untuk berdebat mencari pemenang, sekadar hendak bertukar pandangan dan mengukuhkan lagi kefahaman… Harap tak disalahfaham…

Mudah-mudahan pertukaran pendapat ini dapat mencambah pengetahuan serta menyebarluaskan lagi khazanah tsaqafah Islam dalam masyarakat. Sekiranya saya tidak mampu menjawabnya, insya Allah saya akan merujuk kepada asatizah yang lebih arif dalam bidang ini…

Wallahu’alam…

waalaykumsalam,
di malaysia sekarang ni, boleh dikatakan hampir semua masyarakat yg berugama islam meminjam duit dr bank (kalau mengikut istilah perbankan islam ialah pembiayaan), dan ramai yg tidak menyedari sistem konvesional terdapat unsur-unsur riba, sedangkan mereka tidak tahu apa yg dikatakan dengan riba melalui sistem ini,ok itu masalah pertama, yang kedua, walaupun ada bank yang menawarkan pembiayaan bercirikan islamik seperti bai’ah al-inah yg ada sekarang ni,ttp masih terdapat juga unsur riba seperti pendapat sesetengah para ilmuwan islam,ada juga para ilmuwan yg bersetuju disebabkan tiada lagi kaedah yang lebih baik, (mungkin bg sesetengah orang seperti yg kuat pegangan agamanya serta kukuh ekonominya sememangnya tidak akan membuat pembiayaan (pinjaman di bank) wang tunai dan lebih rela berniaga dan menjana pendapatan sendiri)..
bagi perniagaan berskala besar di malaysia, ekonomi dipelopori oleh kaum cina serta banyak kemudahan kredit (yg mana sudah terang ada unsur riba), memang kadang-kadang pengusaha serta usahawan islam tidak terlepas dari riba ini..tetapi ini merupakan fardhu kifayah buat mereka untuk memastikan ekonomi islam diteruskan..

jadi beberapa perkara yg saya nyatakan diatas sememangnya situasi serta masalah semasa yg dihadapi oleh masyarakat kita yg berugama islam di malaysia yg sememangnya tidak terlepas dari riba…

saya ada mendengar satu ceramah dr pengasas darul fuqaha iaitu ust khairuddin, dan diselitkan dlm ceramahnya bahawa beliau juga terkilan dgn sistem perbankan di negara kita, dan antara penyelesaian yg beliau rasakan terbaik yang boleh dilakukan ialah dengan meminta kerjasama orang-orang kaya di malaysia yang berugama islam untuk memberikan pinjaman kepada orng2 miskin serta memerlukannya, beliau pernah memohon kepada mereka ttp manusia yg kaya-kaya ini lebih mementingkan sesuatu yang dianggap menguntungkan bg diri mereka…

saya rasa itu sajalah sedikit pandangan saya..saya mohon akhi, utk memberikan pendapat anta:)

Salam,

satu penulisan yg baik yg akhi lampirkan disini.. moga2 mendapat keberkatan.. Yup saya juga setuju (walau tak 100%) dgn komen saudara muhamadb.. analisis yg dilampirkan apa pula penyelesaiannya..

kalu tak keberatan oleh empunya blog, izinkan saya menjawab komen saudara muhamadb..

dalam mencari penyelesaian bagi permasalahan kewangan “islam” ni yg mana rata2 dipelopori oleh institusi kewangan “islam” yg menjaja produk2 yg katanya syariah “compliance” perlu kita lihat dari pelbagai sudut dan tak lengkap hanya cuma membicarakan tentang “kalu tak da bank islam macama mana org islam nak berbisnis”.. “mcm mana ekonomi islam ni boleh diteruskan”…

Pertama:

Ekonomi islam itu luas, dan ia merupakan sistem.. bukan sekadar masalah nak dapatkan modal utk berniaga, dan nak berniaga apa… ekonomi islam merupakan sistem yg merangkumi dari aspek apa itu harta yg boleh dimiliki, bentuk dan jenis pemilikan harta, pengagihan harta2, pengolahan harta2, yg dibenarkan oleh syarak.. kemudian aspek pengembangan harta2 tersebut.. dan sbgnya…

Jadi jika kita cuma kata pasal masalah nak teruskan ekonomi org islam, sebenarnya cuma merangkumi macam mana nak jamin supaya org islam ni cukup makan jer… tapi bukan ekonomi islam, sebab dlm keadaan sekarang ni tak da ekonomi islam pun..

Kedua

Matlamat utk mamastikan agar org islam boleh trus berniaga dan menjana kewangan dan harta yg bersumberkan modal yg ‘islamik’ bukanlah maqasid atau boleh dijadikan izin syarak untuk mengambil riba’ dan memperkenalkan sumber kewangan yg bersifat ‘partial’ islam..

Ini kerana aspek utk berniaga i.e mengembangkan harta dan kewangan adalah 2 aspek yg sangat2 berbeza dgn sumber kewangan itu sendiri i.e pembiayaan modal.. sebab nak berniaga ada hukum syaraknya yg lain dan tak da kena mengena dgn sumber modal.. nak berniaga tanpa modal pun boleh cthnya doktor.. dia boleh terus mem’perdagangkan’ kepakaran dia utk wang tanpa modal 1 sen pun.. jadi modal bukanlah tuntutan perniagaan.. jadi sumber modal dan kewangan perniagaan mestilah ada hukum syarak nya yg tersendiri…

Oleh itu dgn meng’halal’kan benda yg haram utk menjamin org islam boleh trus berniaga tidaklah boleh dari perspektif islam.. kerana islam tidak menghalalkan cara disebabkan oleh matlamat yg hendak dicapai..

Jika ditinjau plak dari aspek darurat, adakah benar jadi darurat jika org islam tak berniaga.. jawapannya ialah tidak, sebab adakah jika org islam tak berniaga akan meyebabkan org islam kan mati.. jadi darurat tak boleh digunakan disini.. sebab masalah mati tak berniaga ini bukanlah satu kepastian..

Ketiga

minta maaf.. sambung lain kali.. dah penat.. jazakallah..

Salam, alhamdulillah. Terima kasih sdr muhammadB atas pandangan yang diberikan. Ya, demikianlah dilema yang sedang dihadapi oleh kita semua yang hidup dalam sistem kapitalis yang menindas serta bercanggahan dengan syarak.

Pada hemat saya, sewajarnya kita berusaha untuk melakukan perubahan secara mendasar, dan menyeru kepada penerapan sistem Islam secara menyeluruh. Persoalan tentang bagaimana hendak melaksanakannya itu, kita boleh buka kepada perbincangan yang berasingan.

Di peringkat individu pula, bagi saya kesedaran Islami perlu dipupuk dalam diri setiap individu. Perlu diberikan ancaman tentang keharaman riba’ dan juga khabar gembira bagi mereka yang istiqamah dalam menuruti perintah Allah baik dalam keadaan susah mahupun senang. Insya Allah, jika kita benar-benar ingin terikat dengan hukum syarak, sesusah mana sekalipun kita pasti akan berusaha mencari alternatif yang syarie biarpun kelihatan merugikan di mata manusia. Misalnya kalau nak beli kereta, insan yang berkesedaran tidak kisah jika menggunakan kereta second-hand asalkan tak terlibat dengan pinjaman yang mengandungi unsur riba’. Cadangan ustaz Khairuddin juga baik dan sewajarnya dipraktikkan. Memang sukar untuk mengelak daripada debu-debu riba’, tetapi tak mustahil. Bahkan sewajarnya kita berusaha sedaya-upaya untul mengelakkan diri daripada terkena debu riba’ ini.

Wallahu’alam… maaf sekiranya ada kesilapan sila tegur ye…

Terima kasih kepada sdr sulaiman atas huraian yang diberikan… insya Allah saya akan mengikuti sambungannya… =)

Selamat berbuka~

salam,

alhamdulillah, kpd saudaraku sulaiman dan ghazi,
dengan sistem yang ada sekarang ini, saya memohon perkongsian ilmu, apakah hukum sekiranya kita menggunakan sistem pembiayaan islam di malaysia, minta pandangan…

jazakallah..

Assalamualaikum, terima kasih atas respon yang diberikan. Alhamdulillah, saya terharu dengan kesungguhan saudara muhammadB mentaati hukum-hukum Allah dalam kehidupan. Kesungguhan saudara sewajarnya dijadikan tauladan oleh setiap individu Muslim dan diterjemahkan dalam perbuatan yang selaras dengan kesungguhan tersebut. Ameen.

Maaf, saya tidak begitu mengikuti perkembangan sistem pembiayaan di Malaysia, kerana pengkhususan bidang saya tidak melibatkan sistem tersebut. Dan buat masa ini, saya tidak terlibat dalam mana-mana urusan yang memerlukan saya membuat pinjaman. Alhamdulillah. Insya Allah saya akan berusaha memahami sistem ekonomi Islam dan menelitinya mengikut kemampuan saya pada masa akan datang.

Sepengetahuan saya, dalam hal ini kita tidak boleh memukul rata sistem pembiayaan tersebut secara keseluruhannya. Sebaliknya perlu kepada penelitian case by case – apakah akadnya selari dengan syarak serta bebas daripada segala unsur yang haram di sisi Islam. Contohnya seperti artikel yang saya paparkan di atas mengenai baiah al-inah.

Dalam hal ini, saya percaya saudara Sulaiman lebih arif dan layak membicarakannya berbanding saya. Sekiranya saudara berminat, saya boleh cuba aturkan pertemuan. Itupun kalau saudara Sulaiman tidak keberatan dan beliau berkelapangan. Insya Allah. Namun jika terdapat halangan dari segi faktor jarak mahupun masa, mungkin boleh diteruskan di sini sahaja. Wallahu a’lam…

salam.
mohon maaf, just drop here dan tertgk isu ttg perbankan islam.
juz nak kongsi, sistem perbankan Islam di Malaysia, hanyalah, kebanyakannya ilusi `membahasa’ Arab kan transaksi itu.
Namun, sy x deny, transaksi itu wujud dlm sistem ekonomi Islam yg sbenar.
Saya mengatakan demikian krn, walaupun transaksi Islam yg diperkenalkan, secara realiti nya, ia tidak.
antara sebab2nya dr segi perundangan:
1) ia tertakluk kpd akta2 sivil; termasuklah akta bank neagara yg mwajibkan interest i.e. riba’ pd stp bank
a, yg sbenarnya, sistem perbankan islam skarang ttp x bebas dr riba’. sebaliknya nilai riba’ itu dimasukkan scr jumlah ke dlm kontrak terbabit.
2) sistem perbankan islam sekarang hakikatnya based on contractum trinius, yg juga prohibit riba’ and usury, tapi based on Church Law. Tidak dinafikan, prohibition on riba’ and usury bukan sekadar pd umat Islam, ttp juga pd agama2 Allah sblmnya, i.e. Yahudi dan Kristian. Tetapi, method of settlement dan bentuk preventing such prohibitions tu berbeza2.
3)bentuk penyelesaian bg islamic banking disputes tidak Islamik. i.e. x guna penyelesaian Islam, jauh sekali undang2 Islam. ianya masih tertakluk pd undang2 sivil sedia ada spt national land code, contract act 1950 etc. w/pun ada proposal utk islamic hire purchase act etc (yg islamik), hal ini x diendahkan. dgn alasan, mewujudkan masalah lain. menyukarkan pentadbiarn yg sdia ada.
4)judges and lawyers yg involves pun kebanyakan x expert in islamic commercial law. x de syarat khas utk itu.
okla. ini shj perkongsian buat masa ini.
sebarang, kesilapan mohon maaf.
wallahu’alam
wassalam.

Salam, terima kasih _Amir_ atas perkongsian… Nampaknya sdr Amir mempunyai latarbelakang pendidikan ekonomi. Bolehlah kongsi lagi dan lagi ya… =)

salam.
nak buat pembetulan bukan nak ckp `riba’ and usury’. silap da… acually; ” riba’, gharar and maysir.”

(“latarbelakang pendidikan ekonomi” – erm… mcm kureng je. haha.)

**apa2 pun, halal atau haram, pertimbangkanlah berdasarkan hujah2 yg diberi…. tp, realitinya, banyak lagi bentuk islamik transaksi yg diamalkan sbenarnya, berbentuk partial (mcm yg en. sulaiman ckp). sy x ckp sistem tp khusus pd transaksi sbb2nya, smua org faham sistem apa yg ada sekarang.

lagi2; sy quoted in kata2 sorg judge dlm judgmentnya, yg mana mafhumnya; ” w/pun transaksi ini adalah transaksi berdasarkan principal islam. namun, ianya tetap tertakluk kpd akta2 yg sedia ada (i.e. akta sivil)….”

seperti yg kita tahu; to brand something as islamic, the product should comply with all elements propounded by the syara’ not just a mere charade…so pity; hailing the system as Islamic, but actually adopting non of the principles… mere justification to legalise something which is not….

should afraid that our acts might disgrace our own and beloved religion…so do the implementation of partial-Islamic eco. system… something wrong, somewhere…

wallahu’alam.

Assalamualaikum, ya saya bersetuju dengan sdr amir. Pelaksanaan sekerat-sekerat atau separuh masak akan hanya mendatangkan fitnah serta memburukkan nama Islam. Sesungguhnya ramai dalam kalangan umat Islam yang berkesedaran dan ingin kembali kepada Islam. Malangnya ramai yang masih terjerat dengan kerangka kapitalis dan sekular. Niat murni hendak meng’Islam’kan sistem tetapi malangnya proses Islamisasi tersebut tidak lebih daripada sekadar kosmetik yang ‘menyerikan’ kulit sahaja. Sedangkan hakikatnya isinya busuk lagi membusukkan.

Wallahu’alam…

salam semua..
makin bagus perbincangan, betul saya setuju, ramai yang betul2 ingin kembali kepada islam yang tulen dalam kehidupan, tapi bila dilihat kesan penjajahan british sebelum merdeka dalam pentadbiran sedikit sebanyak mempengaruhi sejarah serta sistem kita…makin kita realistik, makin pahit sebenarnya kedudukan Islam dlm perlaksanaannya….

assalamu’alaikum w.b.t
makin mendlm tahu pasal islamic banking dan mode operasinya…makin pening…
ada pun…kalau x buat kajian mendalam, kita mmg mudah `terpikat’ dgn apa yg hujah SAC dlm menentukan knapa ianya Islami…
so, make sure wat kajian banyak2 before bhadapan dgn lawyer@SAC ni ya…

belum lagi nengok Islamic credit card…

utk kredit kad…pesanan sy, kalau conventional; blh buat additional agreement utk payment scr scr debit (depen atas bank dan jnis kad kreditnya). maka nya, set pemotongan dr akaun sebelum tarikh akhir stp bulan. maka, inshaAllah x de terlibat dgn interest. sumber mengatakan x ada additional charge. exactly bayar amount yg digunakan shj, provided u pay on time. so, buatla payment scr potongan dr akaun stp bulan, few days before the `interest day’ is calculated. tp adapun, jgn smpai overdraft sudah… tp, (banyak la pulak tapi) ada pun…mengapa amik risiko… tak yah la…ada banyak asbab Islamik yg x memerlukan kepenggunaan kredit kad slain utk sale n purchase scr online. kalau nak suke2 malas nak bw duit, ha, tu ade yg x kna ngan diri sdiri =D…islamik kredit kad ni pulak…cam biasa la…justifikasi konsep jual-beli. tp…..awas….banyak trapnya… x caye, cube ar… (oopps..)

adapun, banyak menda lagi sy tak tau. ade sape2 nak citer????

sy tak nak puji iran…
tp ada sesiapa tahu sejauh mana islami nya sistem perbankan iran selepas revolusi?

apapun…mai truskan research….kalau sape2 nak tlg, bgus gak.. =)

wassalam…

1. Assalamualaikum, wah… banyaknya terms yang saya tak tahu. Ye lah, background ekonomi saya terhenti setakat PMR je (Kemahiran Hidup). Lepas tu saya amik aliran sains. “^_^

2. Sdr. muhammadB, di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Insya Allah, pasti ada ruang untuk kita berjaya. Yang penting, kita hendaklah menjadikan syariat Islam sebagai tolok ukur setiap perbuatan kita dalam kehidupan. Dalam keadaan sistem seperti hari ini, saya percaya pasti akan ada jalannya juga biarpun terpaksa bersusah-payah. Bersusah payah di dunia demi keredhaan Allah dan demi kehidupan di akhirat kelak. Dalam hadis pun Nabi saw ada berpesan supaya berpegang kepada sunnah baginda sehingga “menggigit dengan geraham” (mafhum hadis).

3. Mungkin sdr boleh berbincang lebih lanjut dengan sdr amir dalam mencari penyelesaian yang syarie terhadap sistem pembiayaan pada hari ini. Saya pun baru tahu rupanya ada “loopholes” yang tidak bercanggahan dengan syarak dalam penggunaan kad kredit. Selama ini saya tak begitu ambil tahu sebab setakat ni saya masih lagi belum perlu kepada aplikasi kad kredit. Terima kasih sdr amir atas perkongsian.

4. Tentang Iran tu pula, pada hemat saya mana yang baik tu apa salahnya kalau dikongsikan. Selagimana tak bertentangan dengan syarak…

5. Dalam masa yang sama, kita juga harus menyumbang segala upaya kita untuk mengembalikan penerapan Islam yang syumul dalam kehidupan – sama ada di peringkat individu, masyarakat, mahupun bernegara. Wallahua’lam. Terima kasih kerana sudi berkunjung ke laman saya yang tak seberapa ini…

Wassalam.

salam semua,

ini ada artikel yang baik ditulis oleh ustaz zaharuddin(antara pendakwah dr malaysia yang berpengetahuan luas dalam bidang ekonomi)

http://www.zaharuddin.net/content/view/216/93/

salam

saya ada link berguna yg boleh dibaca untuk perkongsian bersama…

http://www.zaharuddin.net/content/view/216/93/

p/s:-saudara ghazi ni seorang ustaz ke?

Terima kasih sdr muhammadB atas link yang diberikan. Eh, bukanlah. Saya ni masih belajar lagi. Saya tidak melanjutkan pengajian formal dalam bidang agama di peringkat pengajian tinggi. Sebaliknya sekadar belajar daripada asatizah yang arif dalam bidang mereka yang tersendiri.

Antara artikel-artikel yang dipaparkan di sini pula, ada yang di-copy-paste dan ada yang ditulis sendiri.

Wallahua’lam…

sy x akan menafikan stp apa yg ditulis oleh UZAR. kerana basic info yg disampaikan itu ada juga benar. adapun, beliau sendiri seorg S.A.B@C di sebauh bank (semua tahu kot). dan, tdk sy nafikan ramai yg ber`pengetahuan’ luas dlm bidang ekonomi esp. perbankan. namun, yg sy suka dan ingin (hehe…) persoalkan ialah:::::

1)apakah aplikasi i.e. penggabung-buang-an beberapa shariah principles in current mu’amalat system yg mana lalu menghasilkan contract baru dgn nama baru @ pun kalaupun menggunakan nama asal, jika aplikasinya, secara praktikal tidak menurut prinsip2 ASAL mu’amalat itu…Islami???
2)wajarkah pandangan ulama’ lain diketepikan hanya semata2 utk menuntut `perkembangan’ industri perbankan? dgn alasan, “ulama’ tersebut tak terbuka?” (terbuka?? bab apa ya?)
3)adakah penggunaan ibra’ dan musyarakah mutanaqisah benar2 solusi dlm mengatasi mslh dlm transaksi BBA? adakah benar2 aplikasinya berdsrkan solusi Islami yg sbenar.

cukuplah yg ni dulu…hehe
banyak keje la pulak.
tapi, sy harap…meh la same2 pikirkan…huhu

adapun soalan ini tlh pun dibincangkan dgn org2 yg sgt berpengetahuan dlm hal ehwal perbankan. dan jawapan serta dalil2 yg digunakan pun berdasarkan backgrd masing2. SAC members @ legal and banker practitioners @ economicians (eligible to become part of SAC) @ lecturers etc….

yg demikian, kaji la…best =) mcm2 blh tahu…cumanya, tinggal mcm mana kita nak terima hal tu… dan nak faham… esp. in Islamic way…

*adapun slh satu prinsip yg digunakan dlm kdt kad ialah bay’ al-inah. ada juga yg guna prinsip lain… hurm… satu menda, satu tujuan, satu alasan, mcm2 cara ea…walhal hasilnya ttp sama…

*lg satu…mslh di Msia, ramai clients x pandang prinsip halal-haram dlm mu’amalat dlm konteks yg spatutnya…ramai yg tgk berdasarkan `untung-rugi’….so, kapitalis punye pengaruh… sedihnya… =(

wallahu’alam

saya sangat kagum dengan pandangan saudara amir,

saya mohon dengan saudara amir, mencadangkan penyelesaian untuk permasalahan kewangan semasa…

mohon kesimpulan serta cadangan…

persoalan saya…

bagi saudara-saudara sekalian…

:) bro ghazi,bro amir,bro sulaiman… serta sesiapa yang mempunyai pandangan terbaik…

sila beri keputusan..

wajarkah kita mengambil kemudahan kewangan islam di negara kita?

sekian, wassalam…

p/s:-sebelum bagi jawapan, harap boleh buat solat istiqarah dahulu…

Assalamualaikum, terima kasih kepada sdr amir dan sdr muhammadB atas respon dan juga persoalan yang dibangkitkan. Maaf kerana buat masa ni saya cuma dapat approve dan tidak berkesempatan untuk memberikan respon yang dikehendaki disebabkan oleh urusan peribadi dan juga ujian yang semakin hampir. Insya Allah sekiranya sdr amir, sdr sulaiman ataupun sesiapa sahaja ingin memberikan respon, teramatlah dialu-alukan. Saya akan approve secepat mungkin.

Mohon doakan supaya dipermudahkan urusan, ameen… jazakallahu khair.

Wassalam…

=) assalamu’alaikum wbt
aduhai…kurangnya ilmu ku…

“wajarkah kita mengambil kemudahan kewangan islam di negara kita?”

honestly, buat masa skarang, scr personally, bg sy la, kemudahan ini tidak blh diguna pakai… sbb, sama lah ibarat ambil hukum sparuh2. dan atas beberapa sebab lain terutamanya kaedah helah riba’ yg digunakan. sy tahu, ramai yg x stuju dgn pendapat sy, namun yg demikian, terserah anda. slagi sy belum jumpa mana2 hujah yg sgt kuat utk benar2 menafikan helah riba’ & amalan muamalat secara syari’e itu; dan Islamic “benar2 amalannya perbankan di Malaysia, slagi tu lah sy akan berpegang, transaksi ini ngak boleh. i.e. loan etc… adpun utk skadar tmpt ltak duit sementara blh… itupun, jgn sampai termakan interestnya…

hal ini setelah melihat kpd origin muamalat dlm Islam…serta perbandingan sistem perbankan Islam dinegara proBarat dgn x proBarat…etc…bla2

“mencadangkan penyelesaian untuk permasalahan kewangan semasa…”

hakikat solusi dlm permasalahan hidup di tengah2 kekufuran dan kemunafikan ialah tingkatkan ketaqwaan diri…sst yg tak blh dinafikan… bermula dari diri Muslim lah utk `mencipta dunia Islami’ tu….
ada beberapa solusi. tapi biasanya org pandang sbelah mata…
mcm enta ckp, psl cadangan ustaz Khairuddin… itu pun satu kaedah yg bagus…
tapi brape ramai yg mau kerjasama utk merealitikan nya scr praktikal?
begitu juga, sape mau beurusan sesama Muslim shj dan kalau bukan non-M, sape mau mletakkan syarat2 berdasarkan mua’malat Islam sepenuhnya? dr transaksinya dn smpailah ke kaedah penyelesaiannya…
ada pun itu yg spatutnya…ramai tak mau…
sbb ramai fikir, tanpa bank.. muflis dan doif la mereka…
sape brani pinjam wang kat sdara mara, kekawan dlm jmlah yg besar, yg mana situasi kehidupan hari ni ramai yg x bertanggungjwb….terutamanya btgjwb bayar utang.
brape ramai yg sggup ada 1 keta dlm 1 family, sdangkan ramai je yg x de keta? zaman skarang, 1 family, smpai berkereta5… itu jelas menunjukkan `kmampuan’ yg melayakkan dia menolong saudaranya…
brape ramai yg redha dgn konsep `pinjaman’ dlm Islam? brape ramai yg nak idup sederhana dan mendahulukan urusan Nya?
erm…
dan sape brani menguruskan kewangan sendiri tanpa bank?
jelas lg bersuluh bhw bank diciptakan, bukan utk tolong simpan duit semata2 mcm org zaman dulu faham…tetapi kaedah `memperniagaan’ wang org lain i.e. modal…
yg menyedihkan lg…hakikat perbankan (hr ni la) banyak sungguh akadnya dlm agreement… kalau jelas tak pe gak… main tersirat@tersurat pulak dah….
erk…adeh, banyak la pulak kna xplen.nak cpat ni
kalau jwpn2 tu ramai leh jwb…. erm…pd soalan tu ada jwpn…

banyak lg la caranya…tp smua cara tu…satu je…menuntut org yg mengaku Islam itu utk menegakkan “islam” yg sebenar dlm dirinya…

pi mai pi mai…. tang tu jugak…. puncanya….dunia kapitalis…. sbb tu lah mcm payah nak nampak solusi yg konkrit. smua dibayangi bank bank bank…. bank ku bank mu… 1 bank 1 malaysia…

kesimpulannya, teknik muhasabah diri adalah teknik terbaik dlm memujuk naluri kita. samala dlm hal kewangan… kalau bab loan ni, jgn la terlibat. pakai kreta secondhand pn x salahkan…yg ptg bleh gerak…naik moto pun… mana lbh baik? dapt banglo atas dunia dgn menempah banglo di neraka kelak,atau rumah biasa di dunia, yg hasil dr titik peluh sdri, dan inshaAllah andai Dia meredhai…dpt la `banglo’ kat syurga? same la… nak keta baru, cun, canggih atas dunia usung org kesana ke mari, tp hakikat menempah kenderaan `perang’ memerangi Allah…. lalu…kenderaan itu lah juga yg tlg drive anda ke dot-dot-dot…. nauzubillah…

istikharah dan wat kajian…. kalau istikharah, tp tak faham modus operandi…susah gak kan… lagi pun, stiap bank, pelaksanaan berbeza…stiap negara…lain lagi…tapi… slagi muamalat itu tak Islami scr menyeluruh…ttp x leh kan… kita kan x blh amik sparuh2…. bukan ke tu x Islami tu…

hehe…sori la. x organize langsung…cam merepek pn ade. => nak simpolkan spy nmpak senang. tp sy rasa muhammadB bleh paham kot. muhammadB pon cam …. tau banyak mende je kan…kongsila… =P jgn biarkan sy membebel di blog ghazi ni sorg2. x de org nak re-cek n advise ke? huhu…

wallahu’alam.

oh ya, sy nak mohon maaf sbb tak menulis secara formal. sbb sy… mmg tak reti. hehe
x la. nak cpat. berlari bersama masa…

chaiyo~!!!

Assalamualaikum, terima kasih kepada sdr amir. Mengenai persoalan sdr muhammadB, “wajarkah kita mengambil kemudahan kewangan islam di negara kita?”

Alhamdulillah, jawapan saya – tidak wajar; kerana kemudahan kewangan di Malaysia tidak menepati garis panduan yang syarie. Saya berkesempatan untuk bertemu sdr sulaiman pada hujung minggu yang lepas, dan beliau juga memberikan pandangan yang sama. Beliau juga telah memberikan penjelasan kepada saya mengenai baiah al inah dan juga mengapa ia tidak menepati syarak. (berkerut juga dahi saya sewaktu mendengar penjelasannya… hehe). Dalam soal syarak tidak boleh ada kompromi selagimana tidak jatuh kepada darurat. Darurat di sini bermaksud mengancam nyawa sekiranya tidak dilakukan dan bukannya sekadar berdepan dengan kesusahan.

Penyelesaian yang sewajarnya menjadi jalan keluar bagi mereka yang memerlukan modal adalah dengan meminjam kepada golongan berada, dengan syarat tiada bunga (baca: riba’) dikenakan – sepertimana yang diusulkan oleh ustaz Khairuddin pengasas Darul Fuqaha. Sdr Sulaiman juga memberikan cadangan tersebut.

Wallahua’lam… terima kasih kerana sudi berkunjung dan membawa perbincangan yang ilmiah serta bermanfaat ini. =)

assalamualaikum,

saya sangat kuranglah ilmunya berbanding kamu semua…
cuma saya bersyukur walaupun kita dilahirkan dlm dilema yg sebegini, dgn umat yg semakin hari semakin terpesong, dengan usia dunia yg makin hampir dgn kiamat…
dan setiap masalah mesti ada penyelesaiannya..
kalau nak diikutkan, maka ramailah yang mengambil pembiayaan islamic sbb nak beralih drpd loan konvensional,
skg rakyat kebanyakannya tersepit dlm kehidupan, dan kemudahan kewangan sgt2 diperlukan,kerajaan kita berteraskan undang-undang sivil,bila melihat pernyataan “kita akan berperang dengan Allah dan RasulNya” saya menjadi takut, tp yg lebih takut lg,org2 disekeliling kita,mereka tidak suka membincangkan isu ni, mereka beranggapan, “takpelah,penasihat syariah la yg akan bertanggunjawab dekat akhirat kelak”…
jd saya hendak tanya saudara amir, apakah yg menyebabkan SAC setuju dengan perlaksanaan kewangan Islamic ttp selari dengan konvensional…??
ada ustaz serta orang yang baik2 yg ambil pembiayaan secara islamic ni..

inilah yang merisaukan kita semua,
adakah ini dikatakan kejahilan yang tak kita sedari…???

Ya Allah bantulah kami mendapat petunjuk mu…

Amin Ya Robbal Alamin..

Assalamualaikum, terima kasih sdr muhammadB. Memandangkan persoalan tersebut ditujukan kepada sdr amir, maka sama-samalah kita menanti respon beliau. Insya Allah, kita doakan supaya urusan beliau dipermudahkan… Ameen.

quote daripada sdr muhammadB:
jd saya hendak tanya saudara amir, apakah yg menyebabkan SAC setuju dengan perlaksanaan kewangan Islamic ttp selari dengan konvensional…??

end quote.

Wassalam.

assalamu’alaikum

aduhai, dah jd tmpat forum ya sini? =)

“jd saya hendak tanya saudara amir, apakah yg menyebabkan SAC setuju dengan perlaksanaan kewangan Islamic ttp selari dengan konvensional…??
ada ustaz serta orang yang baik2 yg ambil pembiayaan secara islamic ni..”

sakettt sungguh kpala… 3 bln lebih `bercakap’ hal ni, di alam realiti, di alam maya…

{{ Sdr Muhammad B: kalau nak diikutkan, maka ramailah yang mengambil pembiayaan islamic sbb nak beralih drpd loan konvensional }}

sayangnya, hakikatnya….tidak… ramai saja yg masih ambil conventional loan… depen la loan utk apa… alasan…. TERPAKSA…. kalau tak…susah nak idup…

{{ Sdr MuhammadB: mereka beranggapan, “takpelah,penasihat syariah la yg akan bertanggunjawab dekat akhirat kelak”…}}

betul…ini lah jwpn `standard’ org zaman sekarang…. bukan shj dlm isu perbankan, tetapi juga hal lain…

{{ Muhammadghazi : Saya berkesempatan untuk bertemu sdr sulaiman pada hujung minggu yang lepas, dan beliau juga memberikan pandangan yang sama. Beliau juga telah memberikan penjelasan kepada saya mengenai baiah al inah dan juga mengapa ia tidak menepati syarak. (berkerut juga dahi saya sewaktu mendengar penjelasannya… hehe). Dalam soal syarak tidak boleh ada kompromi selagimana tidak jatuh kepada darurat. Darurat di sini bermaksud mengancam nyawa sekiranya tidak dilakukan dan bukannya sekadar berdepan dengan kesusahan. }}

juga betul… konsepnya mmg mcm `rumit’… namun yg demikian, konsep bay’ al inah telah pun diguna pakai dlm kebanyakn islamic commercial transaction yg di Malaysia. walhal, konsep ini merupakn satu konsep yg baru `dilahirkan’ dan jelas bertentatgn dgn modus operandi asal islamic commercial transaction berdsrkn syrak….sbb tu lah ia rumit… ia mmg smata2 helah riba’…

namun demikian…kenapa SAC malaysia approve juga?????

berbalik pada persoalan MuhammadB…

bak kata pelopor2 awal Islamic banking di Malaysia: “…sudah lama menjadi impian saya utk melihat Islamic financial system beroperasi selari dgn sistem konvensional….. menjadi alternatif utk masyarakat Islam di Malaysia……”

pertama kali sy baca statement tu, mmg ada something-wrong-somewhere.

buat pengethuan saudara Muhammad B, SAC ialah org yg brtgjawab dlm meluluskan sesuatu transaksi itu sbg = islami transaksi @ tidak… (ala2 mufti la ni, kuarkan fatwa, tp utk hal ni je ).

kebanyakan golongan SAC ialah, org yg memandang = transaksi (yg Islami) td adalah `Islami’ berdasarkan beberapa konsep… agak rumit utk saya terangkan kerana diskusi nya agak panjang. Namun, secara ringkasnya, kerana mereka tidak menganggap transaksi2 tersebut sbg bertentangan dgn konsep transaksi Islam yg sebenar.

kalau MuhammadB rajin, sy syorkan sila rujuk buku2.. berkenaan justifikasi knapa transaksi2 tersebut halal.. maka, anta kan nampak satu proses `Islamisasi’ terhadap transaksi2 tersebut. lepas tu, anta compare kan dgn transaksi yg sama bawah konvensional pula. Maka, anta akan nampak dimana kesamaan dan perbezaannya. stp satu transaksi berbeza2, jd kalau ana nak cerita panjang sgt. baca lg jelas. =)

ok, melalui itu lah anta akan faham kenapa terdapat beberapa golongan (tmasuk SAC) ni yg setuju dgn kewangan Islam (tp x berapa Islam ni).

basically, islamic banking tak ada kena mengena dgn masalah `polisi kerajaan’ except utk masalah berkaitan perundangan.

SAC bersetuju ada beberapa sebab, bak kata former SAC of H.L**ng Bank [nama terpaksa dirahsiakan di alam maya]:
a) kerana kami percaya islamisasi terhadap sistem perbankan adalah dibolehkan dlm islam
b) kami berpengalaman dan sgt berpengetahuan dlm ilmu Islam terutamnya dlm hal ehwal ekonomi islam, maka, kami tidaklah sesuka hati memutuskan transaksi itu sbg islami, melainkan selepas menjalankan kajian yg terperinci bg memastikan apa yg diimplimentasikan itu adalah benar2 mengikut al-Quran dan sunnah
c) piawaian yg tinggi telah ditetapkan dlm mencari gali dan melaksanakan hukum islam dlm sistem perbankan hr ini …lebih2 lagi dlm memastikan ianya merupakan benar2 transaksi yg menurut syarak
d)adapun masalah yg timbul adalah, kerana ianya tidak diselesaikan menurut penyelesaian dlm islami yg sebenar2nya shj, namun, transaksi2 itu adlah tetap transaksi yg Islami dan dibolehkan dlm syarak
e) dlm usaha mendirikan `Islam’ dlm malaysia, kita perlu melakukan pelbagai usaha ke arahnya. antaranya mewujudkan dan menerima sistem perbankan Islam. serta menyokong sistem yg berteraskan syariat islam ini

berdasarkan jawapn yg beliau bg ini, (yg juga merupakan jwpn `standard’ kebanyakan org yg pro-Islamic banking) sy rumuskan, golongan yg menerima teknik mengislamisasikan sesuatu sistem dgn apa cara skali pun dan tak kira apa sistem tu, akan menganggap Islamic banking system sbg sistem Islami (suatu alternatif baru@moden) yg dibenarkn dlm Islam.

mereka juga berpendapat teknik bhw, utk mengIslam kan terus sistem perbankan itu (sama seperti undang2) adlah sukar. maka, perlu dibuat step by step. walhal, ini menimbulkan kekeliruan dikalangan umat Islam (esp. yg x ada ilmu dlm hal tersebut).

secara jujurnya, sy tak nampak alasan lain…melainkan perbezaan pendapat dlm melaksanakan hukum islam…menyebabkan umat Islam terbahagi kpd banyak `puak…dan sayangnya…smuanya bg dalil…tapi tak selari dgn apa yg hendak dijustifikasikan…

selebihnya…. `profit’ and `easy’ minded… nak mudah…

hurm… kalau nak alasan formal… “kenapa SAC setuju”… sy tak nampak pulak…sbb SAC ditubuhkan pun selepas islamic banking diperkenalkan… pun, semata2 utk memastikan transaksi itu berlandaskan syarak… dgn kata lain, mereka lah `imam@mufti’ yg meluluskan transaksi tu syri’e ke tak. (dah banyak kali ckp ni =P) . maka nya, jelslah…mereka setuju, sbb tu kerja diaorg, dan dia org adlah glgn yg pecaya sistem kewangan Islami yg mereka perkenalkan ADALAH MENEPATI KEHENDAK SYARI’E…selain itu adalah periuk nasi mereka…maka, perlulah mereka `setuju’. betul tak? hehe…

justifikasi bg perkara2 dlm islami banking bnyk guna istihsan dan maslahah mursalah. atas reasons ni la mereka mencapai kata spakat transaksi2 skarg berdasrkn & menepati syarie.

kan Dr R (ex-SAC tersebut) dah cakap… mereka memang dah buat kajian menyeluruh. bahkan bukan calang2 Islmic scholars yg terlibat dlm memutuskan transaksi itu syarie.

sy jd kompius sbenarnya dgn soalan tu…. apa yg menyebabkan SAC stuju ke…apa yg menyebabkan ulama’ setuju… hurm…x reti nak komen ( =P )

slain tu, ulama yg stuju dgn sistem sdia ada ni pun berpendapat transaksi tu blh slagi `berdasarkan syarak’. smua pun pakai alasan berdasarkan syarak…sampai penggunaan sistem kredit kad yg jelas konsep hutang tu, tp ditukar pada konsep jual beli pun dikatakan berdasarkan berlandaskan syarak…. alsan kenapa accumulated interest as profit pun dikatakan berlandaskan syarak…. interest dikatakan riba’, profit (accumulated interest) tak, rebate riba’, subtantial rebate tak…mengasingkan akad melalui borang…dan bla2….semuanya halal asalkan berdasarkan kosep `jual beli’, x de `xtra charge dlm hutang’ dan parties to the transaction …walhal…macam mane operasi transaksi tu dlm menjadi `jual beli’- berbeza akad – x de xtra charge…tu tak nak amik serius plak.

hurm…MuhammadB, sy rasakan… anta kena buat kajian terperinci…baru puas hati…dan paling penting mudah faham.. hehe

hurm, hakikat realiti sekarang memang menyakitkan. maka, perlulah umat Islam yg benar2 nak laksankan Islam yg sebnar dlm hidupnya utk saling sokong menyokong…. jgn dok berkelahi pasal menda dunia je lebih2… sdangkan banyak lagi yg fardhu tak buat….

sayang Allah, sayang Rasul… tapi taknak dirikan sistem Mal Islam. nak jugak jadikan mal tu a.j.k jabatan islam semata2.

semoga diberikan makrifatNya….diperjelaskan antara yg haq dan batil…dikurniakan kekuatan melaksanakan yg haq…dikurniakan kekuatan menentang kebatilan…

wallahu’alam

p/s: sy akan usahakan utk siapkan kerja secepat mungkin, then kalau diapprove, may be blh share, so mudah sket akhi MuhammadB nak refer. tp kalau tak diizinkan, terpaksalah buat lain utk `sharing’. hurm…dunia2. isk2.

Assalamualaikum… em, terima kasih kepada sdr amir. Memang besar sumbangan yang telah diberikan. Hehe, saya ni lagilah pening kepala, sebab bukan bidang saya. Sekadar tahu superficial sahaja. Cuma alhamdulillah, setakat ini saya dapat tangkap konsepnya secara umum dan saya bersetuju bahawa Baiah al-Inah ni merupakan helah riba’. Di samping itu akadnya juga batil, kerana terdapat “dua akad dalam satu transaksi”…

Saya rasakan sudah tiba masanya untuk sdr muhammadB memberikan kata putus. Sekiranya perlu kepada huraian lanjut, insya Allah kita nantikan “sharing” daripada sdr Amir kita. =)

assalamu’alaikum w.b.t

akhi ghazi> tak sehat ke? semoga cepat sembuh.

berkenaan dgn dua akad dlm 1 transaksi…
hehe…sy teringin nak share kami punya perbincangan tentang ni…
katanya; tak ada dua akad dlm 1 transaksi berlaku…
kerana???
sebabnya… mereka melakukan akad 2 kali. (hehe…) cth; hire & purchase transaction; al-ijarah thumma al-bai berdasarkan konsep leasing/renting (ijarah) dan purchase (bai’). Maka, sini jelas perlu dua akad kan? i.e. utk leasing dan purchase.
kata pihak berkenaan, akad pertama adalah leasing (isi borang utk leasing – client akan diberi penerangan sepenuhnya bhw kenderaan akan di lease terlebih dahulu b4 di `jual’ kepadanya.) akad ke-dua purchase. selepas habis tempoh leasing td.
adapun borg h&p tu di isi pd masa yg sama.
sbb itu lah dikatakan akadnya berlainan. sebab ada 2 kontrak situ…bukan satu…dan akad pun dua… bila mana clients dgn pihak bank masing2 `consented’ to the contracts. =)
yg lebih penting `consent’…
adui… kami pun kata ada maxim `matlamat tak menghalalkan cara'; jwbnya pula; cara ini sah.
wallahu’alam…

begitulah juga dlm al-bai’ bithaman ajil, musyarakah mutanaqisah dan juga lain2nya…..

pendek kata…. semuanya konsep `pi mai pi mai, tang tu jugak’….

saya nak tanya customers la kan… adakah kita benar2 jujur dlm berakad jual beli? kita nak beli, tapi kita tak nak bayar. kita nak beli, tapi kita kita beli melalui kaedah `sewa’ dulu. tp still…niat asal nak beli. kita nak beli, kita bayar dah lebih sparuh harga, tp properties tetap kena tarik dan still tak de right for possession ataupun ownership in that properties. (yg mana dlm Islam, right for ownership dah transfer kat kita bila mana akad da jadi, bukan tunggu habes bayar utang).

jadi, lebih baik anda kumpul duit sendiri perlahan2. beli props yg nak tu skadar utk keperluan bukan kesenangn dunia semata2. adapun pd saya…sistem sekarang….lebih mengajar manusia menjadi `cinta’ pada duni…mementingkan material dunia….tak rela bersusah2…. semua org melepasi tahap keselesaan…apa lagi kesederhanaan…sbb tu lah tak heran… kenapa ada golongan papa kedana….yg 1 lagi pulak…. rumah, blh buat zoo, personal vehicles blh buat public transports…

still looking 4 sum1 @ any1 who willing 2 forgo part of his/her interests for the needs of other…sincerely…. May Allah bless this kind of person… dunia dan akhirat…

biaskan diri, muhasabah diri.

mohon maaf jika bahasa tak sesuai..

wallahu’alam.

Assalamualaikum, alhamdulillah sudah mendapatkan rawatan. Cuma sekarang perlu rehat & waktu tidur yang tersusun serta mencukupi… Terima kasih atas keprihatinan. =)

Em, insya Allah saya akan cuba fahami respon sdr Amir sesudah sihat nanti… Apapun, terima kasih atas perkongsian. Harap sdr muhammadB khasnya dan kita semua amnya beroleh kebaikan daripada perbincangan di sini…

Wassalam…

Assalamualaikum semua,

terima kasih kerana sudi terus menerus menjawab persoalan sy,terima ksh terutama kepada saudara amir dan saudara ghazi…
Islam itu indah, dan Islam itu adalah penyelesaian kepada segala isu..
saya yakin solution itu pasti ada, kekuatan Islam ini sebenarnya berkadar langsung dengan kesatuan (unity) sesama umat Islam, makin bersatu kita, makin mudahlah perlaksanaan dapat diusahakan dan dijalankan..
saya sendiri tak menafikan bahawa kita hidup nak mudah, nak segera, semua nak segera…
dapat projek nak mudah, nak siapkan tugasan nak cepat nak mudah…dsb
saya menyeru diri saya untuk memperbaiki diri saya sendiri dan sesama muslim kita berharap agar hidup kita dirahmati dan diberikan petunjuk oelhNya..kerana, kita tidak dapat lari daripada kesilapan dan juga kelemahan…
saya perlukan kajian lebih lanjut mengenai riba, pengertian nya harus jelas…
ttp disebalik kita hendak membuat kesimpulan sendiri berkenaan isu riba ni…saya kdag2 tersepit…
sebab memang benar apa yang disampaikan oleh imam al ghazali terhdap anak muridnya, apakah benda yang palin berat?mcm2 jwapn yg diberi oleh muridnya, dan semuanya kurang tepat, yg tepat ialah AMANAH..
iya, amanah…
minta maaf komen yang agak umum dan general…
jd saudara amir..tidak kisahkah saya bertanya, apakah jurusan yang diambil oleh saudara…?
saya teringin nak jumpa saudara2 sekalian dalam satu majlis ilmu insyaAllah..

wassalam…

p/s:-kekeliruan adalah senjata syaitan terhdap anak adam..

Assalamualaikum, terima kasih sdr muhammadB atas peringatan yang diberikan. Terima kasih juga atas undangan yang diberikan. Rasanya saya tak layak untuk duduk berbincang mengenai hal ini secara terperinci. Barangkali ada baiknya jika pertemuan dibuat dengan sdr amir atau sdr sulaiman yang lebih arif dalam hal ini berbanding saya sendiri. Saya pun banyak belajar dengan mereka. Insya Allah kita boleh usahakan untuk mengatur pertemuan mengikut kelapangan masing-masing. Sekiranya sdr berada di sekitar Lembah Klang, insya Allah lebih mudah untuk bertemu.

sdr muhammadB, harap dapat menghubungi saya melalui email yang saya paparkan pada ruangan “About Me” dengan memberikan nombor untuk dihubungi dan juga nama sebenar sekiranya tak keberatan.

Akhirnya, terima kasih kerana sudi berkunjung ke blog saya dan bertukar pandangan mengenai hal ini. Segala input yang diberikan teramatlah dihargai.

Wassalam.

askm seme..saya pendatang baru..saya pening gak baca huraian diatas..saya tercari cari jawapan sebenar..haram atau halal..hati berat kepada haram..tapi saya ada satu projek untuk dilaksanakan 600K ..unjuran untung dalam masa 5 tahun lagi RM 2juta.. untung yang diperolehi diniatkan secara ikhlas yang lahir dari qalbu untuk saya membuka sekolah tahfiz sains ala pondok tanpa bantuan mana mana pihak..RM 2juta yang diporeli akan digenerate balik untuk maintainance,bayar gaji dan segala kos lain,denga ertikan lain duit rm 2juta xhangus..untuk itu saya dah buat loan RM180k dari sebuah bank dimalaysia dan diluluskan…khamis 18 febuari 2010, saya nak pi sign agreement..entah macam mana masa nak sign 2, terfikir bai al inah ok ke..dari saat itu maka buat sedikit research hingga terjumpa blog ini..bagaimana saya harus meneruskan projek 600K tanpa loan..pasti tiada yang sudi bg loan tanpa riba…modal awal dah habih 100k..projek tergendala..apa yang harus saya lakukan.harap ada yang sudi bagi pandangan..bank dah call bila nk sign?????

Assalamualaikum sdr Yie. Terima kasih kerana sudi berkunjung ke laman blog saya ini. Berkenaan pertanyaan sdr, saya sudah ajukan kepada mereka yang lebih arif. Insya Allah saya akan maklumkan dengan kadar yang segera sebaik sahaja maklumbalas diperoleh kelak. Alhamdulillah, niat sdr suci dan ikhlas, semoga Allah memberkatinya. Saya turut mendoakan supaya sdr menemui jalan keluar bagi dilemma yang melanda sdr.

Dalam masa yang sama, sekiranya perlu dan tidak membebankan sdr, saya syorkan supaya sdr berkunjung ke Khilafah Centre yang terletak di Seksyen 7 Bangi bagi bertanyakan permasalahan tersebut secara bersemuka. Insya Allah penulis asal artikel tersebut boleh dihubungi di sana atau mengikut kesesuaian dan keselesaan kedua-dua belah pihak (i.e. sdr dan juga penulis tersebut). Wallahua’lam.

Khilafah Centre,
Alamat: 47-1, Jalan 7/7A, Seksyen 7, Bangi.
No telefon/faksimili: 03-89223149

http://wikimapia.org/11518065/Khilafah-Centre-Hizbut-Tahrir-Malaysia-Office

salam..saya nk tanya,apakah rukun bai al-inah dan apakah perbezaan antara bai al-inah dan bai bithaman ajil dari segi pelaksanaannya..harap dapat reply selengkapnya kerana saya nk jadikan bahan untuk kertas kerja..tq

Salam, terima kasih sdr eida atas kunjungan. Namun pada hemat saya sekiranya hendak digunakan untuk kertas kerja, bukan begini caranya. Saya syorkan supaya sdr eida bertemu dengan pensyarah yang mengajar dalam bidang ekonomi Islam ataupun pegawai bank yang menguruskan produk-produk kewangan tersebut. Ataupun rujuk kepada jurnal-jurnal atau artikel ilmiah yang menghuraikannya secara spesifik. Sumber-sumber tersebut lebih terpercaya untuk kita memahami realiti kedua-dua produk tersebut.

Artikel yang saya kongsikan di sini adalah untuk membincangkan dari sudut hukumnya (sepertimana yang telah digariskan oleh penulis asal artikel tersebut) dan bukannya menilai dari sudut perlaksanaannya (aspek teknikal). Wallahua’lam… Maaf kerana tidak dapat membantu dalam hal ini.

assalamu’alaikum

[cc: Rujukan pada Amir.]

Amir busy dengan tugas2annya. Amir mesti dah biasa dengan kuliah U.Z.A.R especially di UM. blh jd juga pelajarnya. =)

Buat Eida dan Yie, barangkali saya terlambat membaca isu ini. Seyakinnya kontrak ini adalah BATIL. Saya dan beberapa org teman sudi membincangkan isu perbankan Islam ini secara diskusi menyeluruh. Barangkali Moderator@admin blog ni blh tlg `connect’kan kita. saya mohon maaf krn tidak dpt meneruskan perbincangan diblog ini memandangkan saya kekurangan ms dan beberapa masalah lain.

Rujukan terus ke Khilafah Cntre juga merupakan cara yg baik.

Buat Eida; bahan selengkapnya memerlukan anda membaca keseluruhan buku berkenaan muamalat, smua cases berkenaan perbankan Islam (tak cukup sekadar reference in M’sia. Sebaiknya comparative study.), smua artikel perbahasan mengenai isu ini (antaranya blh didownload di lexisnexis) etc.

Buat Yie; adapun banyak sekolah tahfiz di m’sia especially yg sdn. bhd. bermula secara kecil2an. dikelantan sgt banyak yg berdiri tanpa bantuan perbankan. inshaAllah, sy yakin sekolah ini mampu berdiri sbgaimana skolah2 lain yg bermula secara kecil2an dan akhirnya terkenal dan semakin membangun; tanpa bantuan perbankan. di indonesia sbg cth; pesantren al-fateh, sememangnya berdiri atas titik peluh owner nya. bermula dgn serba kekurangan, akhirnya mampu jua dibesarkan w.pun agak merangkak2…. adapun, smuanya bisa menjadi mudah inshaAllah…jgn putus harapan. =)

muhammadB; amir tu bidangnya law dan juga perbankan. sekarang kerja sendiri sebab bidangnya dua2 banyak halangan dr sgi hukum syarak. adapun amir dan yg sekutu dgnnya lebih tersepit. tetapi inshaAllah, demi pelaksaan Islam kaffah, takkan kita biarkan 1 titik sekularism pun meracuni kita demi hidup kerana dunia dan `menghalang’sistem Islam dari terus ditegakkan secara kaffah!. maka bersabarlah… Allah akan bersama dgn hamba2nya yg bersabar. menangkan hukum syarak drp kesenangan dunia, inshaAllah kemanisan akan tetap dirasai…

sesungguhnya tidak pernah akan ada kesulitan apabila hidup dan mati mu hanya untuk Allah, dan benar2 kita meyakininya.

Buat smua yg `hadir’ dalam isu ini; jemputlah ke mana2 seminar/majlis ilmu yg di anjurkan. Adapun, amir, saudara m.ghazi, saya sendiri dan beberapa teman lain senantiasa (inshaAllah) hadir dan semestinya kita boleh berkumpul di dalam majlis ilmu itu untuk mengupas pelbagai isu secara lanjut dan berdiskusi secara ilmiah bg melaksakan slusi Islam yg sbenar dlm permaslahn ddunia hr ini.

sekian. barakallah

Assalamualaikum sdr/cik/puan/ukht liy.aziz, terima kasih atas respon yang diberikan. Em, insya Allah sekiranya ada pihak yang berminat barangkali pertemuan boleh diaturkan sama ada di Khilafah Centre ataupun di mana-mana tempat mengikut kesesuaian kedua-dua belah pihak. Saya pun berminat nak mengetahui lebih lanjut tentang isu ini, memandangkan barangkali saya akan berdepan dengan situasi yang memerlukan pinjaman kewangan pada masa hadapan. Jadi ada baiknya saya cuba meneliti pembahasan hukum ini untuk panduan pada masa akan datang supaya saya tidak terjerat dengan helah riba’ dan produk kewangan yang batil. Sejujurnya, latarbelakang pendidikan saya dalam bidang ekonomi termasuklah sistem ekonomi Islam teramatlah cetek.

Sekiranya ada pihak yang berminat untuk berdiskusi mengenai isu Baiah al-Inah ini, bolehlah memaklumkannya di sini. Insya Allah saya akan usahakan untuk mengaturnya dalam masa terdekat. Untuk memudahkan urusan, harap agar ‘hadirin’ sekalian klik pada kotak di sebelah “Notify me of new posts via email” supaya sebarang perkembangan mengenai pertemuan dsb dapat dimaklumkan segera kepada pihak yang berkaitan. Terima kasih.

Wassalam. =)

p.s. Semoga sdr amir dipermudahkan urusan… ameen.

salam… mengikut apa yg sy baca iam shafei membolehkan bay al-inah?? tetepi bukan sepenuhnya.. sy x dapat membezakn bentuk sebenar bay al-inah yg diambil oleh imam shafei dgn bentuk bay al-inah yg haram… boleh tolong jelaskn dgn detail lg?? sekiranya ada cadangn buku2 yg perlu sy rujuk, tlg maklumkn….syukran

Assalamualaikum… Terima kasih sdr nur kerana sudi berkunjung. Em, rasanya lebih mudah sekiranya penjelasan diberikan secara bersemuka oleh mereka yang benar-benar arif dalam bidang ini. Insya Allah jika sdr tak keberatan boleh saja diaturkan pertemuan mengikut kelapangan masing-masing.

Sekiranya sdr tinggal berhampiran/sekitar Lembah Klang bolehlah kiranya bertemu di Khilafah Centre yang terletak di Bangi. Saya bukanlah orang yang layak untuk menghuraikannya secara terperinci disebabkan ilmu saya yang cetek berkenaan Bai’ al Inah ini. Insya Allah akan ada asatizah yang dapat membantu menghuraikannya.

Berdasarkan nickname sdr, saya percaya sdr merupakan seorang wanita. Justeru saya akan cuba hubungkan sdr dengan seorang ustazah, insya Allah.

waasalam… asif, ana jauh dari kawasan yg nta sebutkan… ana tinggal dikawasn pantai timur….boleh kalau ana mintak email ustazah yg pakar dalam bidang muamalat ni??

Maaf, saya telah cuba menghubungi sdr nur melalui emel, tetapi tidak berhasil. Mohon jasa baik sdr untuk menghubungi saya melalui emel saya yang dipaparkan pada bahagian “About Me”, terima kasih…

Wassalam…

assalamu’alaikum wbt to all readers.

first and foremost, may the owner of this blog allow me to remind all of us that the discussion on this topic (or any Islamic commercial transactions, banking and financing issues) is not merely to focus on the Inah contracts and products per se, as rumoured by current banking system in recent world, and those who proclaimed it as a very Islamic version of banking system.

In fact, the prominent point that must be aware of here is the fallacy of today’s banking system (both conventional and Islamic banking)- the historical background, modus operandi, etc. And to understand that there is an urgency and obligation for the Muslims to implement the real Islamic economic system, as this is the utmost answer for all economic problems that arise in recent era (after the downfall of khilafah).

And notably, the only definite solution to achieve it is by establishing khilafah, as only khilafah can provides the systems which complied with hukum syarak – economic/financial system, judicial system, education and so on. And here we go, to call for the rise of khilafah and to answer for such call and fight for it.

Dear Nur and all Muslims,

May Allah bless us, and guide us to the righteous path of His.

I hereby sharing some points of information concerning inah (interchangeably – bai’ al inah).

Imam shafi’i considering the contract of inah as halal, however he had regarded the transaction to be haram or reprehensible according to the intention and the nature of the parties to the contract’s motive. (i.e. the niyya or qasd). (one of the factor).

According to shafi’i school such sales are to be allowed bcos, in the words of Imam shafi’i, the contracts are sahih i.e. valid by the external evidence that they were properly concluded as stated ” the unlawful intention of the parties is immaterial, it does not invalidate their act, unless expressed in that act.”

Al-Shafii has further illustrated his teachings by taking example concerning the muhalil marriage (temporary marriage; a man intends to keep his wife for only a short period of time). that marriage is sahih whereas a mut’aa marriage is batil. Shafii’s considered that the intention of the parties is taken into account only when the invalid intention is explicitly mentioned in the contract.

Despite this argument, it must be noted that this is his personal opinion and not based on interpretation of any authentic Islamic authority. And it is important to remember that this is the common interpretation and understanding of Imam shafi’i’s view on Inah contract, which has been world-widely highlighted and put forward by some scholars and researchers.

as we know, the athar of Aisha r.a. was rejected by shafi’ian stating that Aisha sayings in the athar is not Rasulullah sayings. She’s not in position that qualified to give such verdict. Thus Aisha rulings is not effective and not accepted. Unlike major jurists whom consider Aisha’s asserion as a clear illustration to indicate that Inah was unlawful contract.

the other schools like Maliki and Hanbali based their prohibition of Inah transaction according to the consensus of the jurists (Ijma’ al ulama’) which relied their contention on the authority of Islamic law sources.

For instance, Ibn Qayyum has prohibited bai’ al-inah according to the hadith whic reported that Allah’s messenger said “A time is certainty coming to mankind when they legalise (Yastahillun) the riba’ under the name of bai”.”

and ibn Umar said that “I heard the Prophet of Allah (s.a.w.) say when you enter into the inah transaction, hold the tails of oxen, are pleased with agriculture, and give up conducting jihad, Allah will make disgrace prevail over you, and will not withdraw it until you return to your original religion.”

furthermore, it is important to consider Ibn Taimiyyah contention concerning this issue i,.e. Shafi’i argument on the validity according to niyyah factor. Ibn Taimiyyah has divides sales into 3 groups based on the buyer’s intentions, i.e:

1. Allah has permitted a sale when a buyer purchases the goods in order to use or consume them such as food, drink and the like.

2. that the buyer purchases the goods in order to trade with them. Such trade is also permitted by Allah.

3. and finally, that the buyer which reason for purchasing the goods is neither the first nor the second, then the reason must be dirhams (money) which he needs, and it was difficult for them to borrow, so he purchases the good on credit (with an increased dirhams) in order to sell it and takes its price. then, this is ‘inah which is haram according to the most prominent jurists.

from these hadith and contention, meanwhile considering the modus operandi of bai’ al-inah, telah jelas lagi terang bersuluh that bai’ al inah is a sale that constitutes the taking of usurious interest. hence, according to jumhur ulama’ it is forbidden.

(there’s some other hadith to support these arguments. please read and relate them with the real transactions so that you can really understand inah transactions. what’s more important so that you can crystal clear see whom opinions are rajih. ain’t that’s how we suppose understand something as well as to determine it legality and validity?)

Furthermore, as i said earlier, above contention of Shafi’i’s view on the validity of bai’ al inah was the common interpretation of Imam Shafi’i sayings that being widely broadcast around.

To be aware of that Imam shafi’i’s method in determining the validity of any contract by its formal evidence that they are legally concluded, cannot be cancelled on account of the intention of the parties, although he had to recognize such intention as haram but the contract remains valid unless the intention is clearly expressed in the contract.

And please take note that NOT EVERY VALID CONTRACT IS A HALAL CONTRACT.

Thus Imam shafi’i may, (understandably) permits contracts because its legal preconditions are fulfilled, but forbids the transacting act of the parties when it conflicts with Shari’ah principle.

This is supported by his teaching – concerning the sale of sword. Al Shafi’i states that it is not disallowed to sell a sword to a person who COULD use it to commit an unjust killing. however, that sort of sale is sahih (valid), bcos that person might not use the sword for that purpose. but in the same time Shafii also recognizes such transacting act as haram and the person is not allowed to take possession of the sword (Tamlik), thus, as the result, preventing the contract from producing its effects.

HENCE, conclusively speaking, despite the fact that the methodology adopted by Imam shafi’i appears to be different from other scholars, it can be said his teaching actually concluding or achieving the similar understanding as to the other schools.

Furthermore, pratcie of Inah also haram based on fadl mal bil a `iwad. bcos how could a person effectuate such sale when he cannot realize profits right? And of course, obviously bai al inah is a contract of loan and not contract of sale. This is clearly illustrated in current baking systems that offering products or contracts based on Inah. (Islamic bonds, credit card, accepted bill, issuance of securitization, housing loan etc.)

This is a clear backdoor riba’. A stratagem to make everything legal – without applying the Shariah principle in a right way. How could M’sian shariah committees rely on the basis maslahah when all other shariah committees around the world considering it as usurious transaction and it is haram based on the Al-Quran and Sunnah? What are their actual intention? (of course, to provide a flexible and open Islamic banking financial market for the best interest of Muslim contemporary society! Accessible by all people regardless of their mazhab). What interest of Muslims should be taking care of???? To implement the Islam kaffah for all Muslims, or to provide and protect a group of people who call themselves as `Muslim'; and dumping others’ interest???

It seems funny when all the Muslims society want the best for their life, but refuse to take the best of their religion as the basis of their life. (not referring to economics per se). Wake up Muslims!

bai’al inah, bba, aitab, takaful, salam, istisna’, bai’ murabahah and etc, as long as produce by banks (or whasoever capitalist-based financial institutions) would never be a right and real solution for riba’ problem. This complicated banking environment in fact is a deception which manipulates the religious notion of Muslims for banks’ profit! and obviously not for the need interest of Muslims society!

Islamic banking is actually a creation of institution with so-islamic-apparel which in fact, the fundamental nature remains with the un-syari’e elements. Whatsoever contentions held by those who legalise Islamic banking, the fact that Islamic banking today is NOT ISLAMIC remains the truth and heartbreaking fact which must be aware and ACCEPTED by Muslims.

Notably, till today, their proclamation on the maqasid of Islamic banking, never be achieved and could never be achieved. (except the capitalist objectives)

By adopting Inah as one of the acceptable basis principle of Islamic banking products in Msia, M’sia shariah committee has obviously make their decision not really based on shariah principle, to safeguard the muamalat of Muslims people, nor to uphold the hukum syarak in muamalat, but merely for the best interest of the bank and those capitalist-lovers, and in addition by islamize banking system they had camouflage the truth about Islamic economics. and disappointedly, many Muslims got trapped!

Isn’t it funny when those men of religion (who hold the authority and be in the position) in msia are so strict to apply mazhab shafi’i in this country and keep `fostering’ the muslim society with “mazhab syafi’i is the righteous, the most rajih of opinion in all matters”, etc. they hardly and strictly accept others schools’ opinion in term of solat, zakt,islamic family matters and some other common matters. unlikely, they turn to be so flexible when it come to economic matters.

Undeniably they refuse and fail to educate the society the actual Islamic education. hence, resulting the people to keep living in with ignorance of what and how Islam is, actually. And they will simply and easily and perhaps blindly accepting these people contentions without any doubt, not even a question. This is the fact that we must admit – most of us weren’t fully educate on Islamic knowledge. Except in common ibadah things and so other simple and basic things. is that sufficient?

My dear friends,

why should we practice muamalat in capitalist way when Islam has provide the easiest and safer way for us to muamalat? why should we depending and relying on capitalist-human-theory to develop our economy, in fact Islam already provide the best economic system for us? why should we keep question without willing to understand and accepting something which clearly mention in Allah book and Sunnah of Rasulullah? WHy should we seek for other alternative to legalize our transactions when Allah has already create a clear and apparent transaction for us? How could we simply and easily redha to live in and with a system which explicitly deviate from Shariah (from the very basis) and obviously drift us away from Islam?

What is the parameter of our attitude as a Muslims? How we think, we we react etc…

wallahu’alam.
may ALlah guide us to the righteous path of Him.

*please correct me for any incorrect info. and for sure, please put behind my grammatical error and horrendous sentences. =p

baarakallahufeekum wa jazaakumullahu khairan al-jaza’

Sorry for interrupt…

dear nur,
salam ukhuwwah,

Which part of pantai timur are u?
we will be there soon…
perhaps u can meet us or we can meet u, if you really wanna know `bout the Islamic banking and financial system.

Assalamualaikum. semua. maaf ganggu sebentar tentanf bai’ Bi Al-‘Inah ni, cuma nak minta kepastian tentang jumlah bank di malaysia yang beroperasi dengan kontrak Bai’ bi Al-‘Inah ni, setahu saya antara bank tersebut ; Bank Rakyat malaysia, bank lain saya tak pasti, minta maklumat sekiranya ada. terima kasih , banyak2. saya pun salah seorang yang sedang mengkaji tentang sistem perbankan Islam di malaysia secara umum.

Wa alaikumussalam. Maaf kerana lambat memberikan respons. Saya tidak mempunyai data berkaitan. Mungkin sdr akli boleh cuba merujuk kepada Bank Negara. Buat masa ini, saya berpegang bahawa BAI ini merupakan sebahagian daripada produk riba’ juga dan diwujudkan dengan tujuan memanipulasikan hukum syarak demi mengizinkan produk ribawi. Wallahua’lam…

salam.

akli ahmad,

saya tambah ya,
Bank Islam dan mana2 bank yg menyediakan produk berasaskan bai ad-dayn.
konsep bai al inah juga banyak diguna pakai dalam melegalisasikan produk2 pelaburan/saham Islami. Ia menjadi sbehagian daripada mekanisme/principle yg diadopt utk menghasilkan produk tersebut. mengIslamisasikan produk tersebut.

sekian sedikit penambahan dan perkongsian.

Salam

Terima kasih adik… =)

assalamualaikum.

Entah macam mana ana boleh tersampai di sini dan membaca ke semua komen yang diutarakan .

Satu perbincangan yang menarik dari satu sudut sisi pandangan yang berbeza dengan realiti di negara kita Malaysia – hub perbankan Islam dunia.

Prinsip / standing yang mcm ini akan membuka mata pembaca terutama yang mahu mendalami permasalahan yang berkaitan dengan kewangan Islam.

Saya teringin untuk bertemu dengan pakar/ ahli yang ada takhasusnya dalam bidang muamalat ini untuk membincangkan tentang permasalahan bay al-inah ini secara lebih mendalam…

Untuk pengetahuan, saya sendiri pun sedang mendalami permasalahan ini sehingga menimbulkan persoalan di hati , bagaimanakah kita sbg seorang muslim mesti bertanggung jawab 100% dengan apa segala yang kita terlibat khususnya bila berkait dengan muamalat maliah.

“islamisasi” yang dilakukan ke atas produk-produk kewangan/ bank pada masa kini saya lihat amat menggalakkan sehingga saya terfikir adakah penggabungan beberapa prinsip muamalat islamiah ini atau pun sekadar penjenamaan semula produk ke arah lebih berbahasa arab adalah betul-betul mengikut lunas yang telah digariskan oleh syarak.

Mungkin kalian boleh bincangkan….

rgds,
fairuz

Assalamualaikum… terima kasih sdr fairuz atas respon yang diberikan. Maaf kerana lambat approve komen sdr. Saya terikat dengan urusan penting di luar sana sehinggakan tidak berkesempatan untuk aktif dalam blog ini. Alhamdulillah, sekarang saya sudah dikurniakan sedikit kelapangan. Insya Allah.

Saya tidak mempunyai latarbelakang pengetahuan ekonomi Islam yang formal, dan ilmu yang saya ada tidak begitu banyak untuk membahaskan bab ini secara detail. Mungkin pengunjung lain yang lebih arif dapat menyumbang ilmu yang ada demi kebaikan bersama, insya Allah…

Apapun, pada hemat saya, Islam menekankan peri pentingnya status akad sesebuah produk kewangan dalam menentukan kedudukannya di sisi syarak. Kita tidak boleh memukul rata bahawa KESEMUA produk perbankan mutakhir itu bermasalah. Sebaliknya kita perlu kepada penelitian case by case dengan menilai akad produk -produk tersebut secara terperinci.

Sepanjang penelitian dan juga berdasarkan pembelajaran saya, didapati bahawa akad baiah al-inah pada hari ini batil dan tertolak. Sungguhpun demikian, tidak bererti bahawa saya memperlekehkan sebarang usaha yang dilakukan oleh panel syariah dalam sesebuah bank untuk memastikan agar setiap produk perbankan itu syariah-compliant. Bahkan saya mengharapkan agar usaha sebegini dijalankan secara lebih giat dan dilakukan secara ikhlas tanpa sebarang tekanan.

Sekiranya benar sesebuah produk itu batil, maka hendaklah kita menolaknya dan tidak berdolak dalih mencari dalil bagi menjustifikasikan produk tersebut. Teguran ini ditujukan secara umum dan tidak bermaksud hendak menyerang mana-mana pihak secara spesifik…

Wallahua’lam… maklumbalas daripada sdr fairus dan pengunjung lain amatlah dialu-alukan…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Calendar

September 2008
J S A I S R K
« Ogo   Okt »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Archive

Sudahkah anda membaca al-Quran pada hari ini?

Bilakah kali terakhir kita membaca al-Quran?

Truth About Democracy – Click to Read the Article

Democracy is not compatible with Islam

Truth About Democracy

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 10 other followers

Sikap Kita Terhadap Sesama Daie

Sikap Hizbut Tahrir sendiri terhadap gerakan-gerakan Islam lainnya setidaknya tercermin dari pernyataan Amin Nayaf , salah seorang tokoh Hizbut Tahrir –ketika beliau memberikan jawaban atas tuduhan terhadap beliau yang telah menyebarkan pemikiran Mu’tazilah: “Janganlah kalian mencoba untuk mencari permusuhan atau mengarah pada permusuhan terhadap gerakan-gerakan Islam lainnya. Kita harus waspada terhadap pihak-pihak yang mencoba untuk memecah-belah gerakan-gerakan Islam. Kepada merekalah seharusnya serangan itu dilancarkan.

Persoalan tentang Baiah al-Inah

Blog Stats

  • 89,936 visits

Top Rated

Reminder to All Muslims around the World

“Say: If it be that your fathers, your sons, your brothers, your mates, or your kindred; the wealth that ye have gained; the commerce in which ye fear a decline: or the dwellings in which ye delight – are dearer to you than Allah, or His Messenger, or the striving in His cause;- then wait until Allah brings about His decision (ie. Torment): and Allah guides not the rebellious.” [TMQ Surah At-Tawbah: 24]
Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: